Loodgieters in Amsterdam: torenhoge parkeerkosten

Gevolgen voor de stad: Steeds meer loodgieters, timmermannen en dakdekkers mijden de binnenstad van Amsterdam. De verkeershinder, het gebrek aan goede laad- en losplekken en de extreem hoge parkeerkosten – die kunnen oplopen tot wel €30.000,00 per jaar – zorgen ervoor dat het voor deze ondernemers steeds minder rendabel is om in het centrum te werken.

Waarom loodgieters de binnenstad links laten liggen

Volgens MKB Metropool Amsterdam is het bijna onmogelijk geworden om rendabel klussen in het centrum uit te voeren. In de praktijk betekent dit dat loodgieters en andere servicemonteurs vaker weigeren naar de binnenstad te gaan:

  • Lange files en opstoppingen zorgen voor extreem veel reistijd.
  • Het vinden van een parkeerplek is lastig en duur.
  • Verloren tijd door omleidingen en gebrek aan laad- en losplekken verhoogt de kosten.

Al deze factoren samen maken het werk financieel onaantrekkelijk. De hoge parkeerkosten, boetes en tijdverlies door zoeken naar een plek zorgen ervoor dat de marge voor ondernemers verdampt.

Verhalen uit de praktijk

Een loodgieter uit Amsterdam met 30 jaar ervaring, ziet de problemen elke dag:

“Je staat helemaal vast in het verkeer. Dan moet je wachten. Bij wie ga ik die tijd berekenen? Tijd kost geld. Ik kan moeilijk zeggen tegen de klant: ‘Ik ben anderhalf uur onderweg geweest, dat moet je betalen.’ Dat is geen hond die dat doet.”

In principe neemt hij geen klussen meer aan in de binnenstad, behalve spoedgevallen. Maar ook daar moet hij streng in zijn:

“Het is bijna niet meer te organiseren. Het kost zo veel tijd.”

Ook een loodgieter uit Amsterdam, herkent de situatie:

“Sommige straten weiger ik tegenwoordig gewoon. Je doet er soms een half uur over om alleen al een parkeerplek te vinden, en dan moet je met zware spullen een flink stuk lopen. Dat is niet te doen.”

Een andere collega uit Volendam, die anoniem wil blijven, is zelfs gestopt met het aannemen van klanten in de stad:

“Het is een en al ellende. Ik werk liever buiten Amsterdam, daar kan ik tenminste fatsoenlijk mijn bus kwijt.”

Onderhoudsmonteur van pelletkachels ondervindt dezelfde problemen

Het zijn niet alleen loodgieters en timmermannen die kampen met parkeer- en verkeersellende in de binnenstad. Hans, een onderhoudsmonteur van pelletkachels, deelt vergelijkbare ervaringen:

“Elke afspraak in het centrum kost me extra tijd. Ik moet eerst een half uur rondjes rijden om een parkeerplek te vinden, en vaak moet ik de kachelonderdelen en mijn gereedschap alsnog meerdere straten verderop met de hand tillen. Dat levert enorme vertraging op en zorgt voor hogere kosten die ik nauwelijks kan doorberekenen.”

Ook voor onderhoudsmonteurs zoals Hans wordt het steeds minder aantrekkelijk om klanten in de binnenstad te helpen. “De gevolgen zijn dat ik noodgedwongen klussen weiger of simpelweg niet kan uitvoeren. Dat is natuurlijk heel vervelend voor zowel de klant als mijzelf.”

MKB Metropool Amsterdam luidt de noodklok

Vice-voorzitter van MKB Metropool Amsterdam, maakt zich ernstige zorgen:

“We horen vaak dat timmermannen en loodgieters de binnenstad links laten liggen. Het is gewoon niet meer rendabel. De hoge parkeerkosten, boetes en de tijd die verloren gaat aan zoeken naar een laad- en losplek maken het werk financieel onhoudbaar. Veel bedrijven trekken richting Purmerend of Badhoevedorp, waar ze sneller kunnen werken zonder extra kosten.”

Extreme verkeershinder in 2025

Uit recent onderzoek blijkt dat Amsterdam de langzaamste verkeersstad van Nederland is: het kost gemiddeld 23 minuten om slechts 10 kilometer af te leggen. Vooral voor loodgieters, die vaak spoedklussen hebben, zijn deze omstandigheden onwerkbaar.

Bovendien waarschuwt de gemeente Amsterdam dat 2025 een jaar wordt met “extreme verkeershinder”. Grootschalig onderhoud aan wegen en spoor zal voor extra afsluitingen en vertragingen zorgen. Daarmee wordt de bereikbaarheid van de binnenstad nog verder onder druk gezet.

Reactie van de gemeente Amsterdam

In een officiële reactie laat de gemeente weten de zorgen te erkennen:

“De stad wordt steeds drukker en er moeten veel wegen onderhouden worden. De bereikbaarheid staat daardoor op bepaalde momenten onder druk. We gaan de komende tijd in gesprek met de branche om te bekijken welke problemen zich voordoen en hoe we dat zouden kunnen oplossen.”

Voorlopig blijft het echter onzeker of er snel een oplossing komt. Loodgieters en andere servicemonteurs hopen dat de gemeente samen met MKB Metropool Amsterdam concrete maatregelen treft, zoals speciale vergunningen of gereserveerde laad- en losplekken. Anders dreigt een structurele leegloop van vakmensen die de binnenstad simpelweg niet meer willen of kunnen bedienen.